työnohjauksellinen EASEL ohjaaja – koulutus
Haluatko saada
- työkaluja ja ohjaamisen taitoja lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen osana kaikkea toimintaanne, ei vain erillisinä tunnekasvatushetkinä
- koulutuksen, jossa fokus on erityisesti työsi arjen haastavissa vuorovaikutustilanteissa, keskusteluissa, ja esim. lapsiryhmän saamisessa kontaktiin ja levolliseksi. Helpot tilanteethan ovat helppoja.
- yli 200 osallistujan kokemuksella rakentuneen koulutuksen. Sinulla on jokaisessa kohtaamisessa 50%, toisella omansa, ja te vaikutatte toisiinne. Mallinnat ja opetat tunnetaitoja joka hetki, halusit tai et. EASEL – koulutuksen jälkeen voi tehdä sen tietoisemmin ja vaikuttavammin. Ja jaksat haastavissakin hetkissä paremmin.
- teorian ja työkalut haltuun kokemuksellisesti lähipäivissä. Me hyödynnämme työsi tarjoamia tilaisuuksiasi harjoitella ja koulutukseen sisältyvä yksilötyönohjaus on siinä tukenasi. Opit kohtaamaan vaikeat tilanteet lapsille (ja huoltajille) oppimistilanteina, osaat ohjata ne lapsen tarpeisiin vastaten, näet mukavat hetket samoin, ja kuormituksesi vähenee.
- vankan poikkitieteellisen tietopohjan ihmisen kognitiivisesta ja sosioemotionalisesta kehityksestä ja tarpeista sekä EASELin ohjaustyön periaatteista. Teoria käsitellään niin, että opit tekemään tietoisia valintoja tilanteissa miten toimit ja miksi juuri sillä tavalla. Opit myös sanottamaan ajattelusi lapsille, kollegoille, huoltajille jne.
- koulutuksen, jossa on pienen ryhmäkoon ja koulutuksen rakenteen vuoksi lähipäivissä kunnolla aikaa hyville keskusteluille. Me kouluttajat pidämme ryhmän turvallisena.
- 8 yksilötyönohjausta osana koulutusprosessia vastaamaan juuri sinun tarpeisiisi ja tukemassa matkaasi
- itsellesi sopivina aikoina tehtävän materiaalin verkko-oppimisympäristössämme johdantona aina seuraavaan lähijaksoon
- 12 lähipäivää Savikon tilalla, joissa syvennetään verkkomateriaalia kokemuksellisin harjoituksin ja keskusteluin
Työnohjauksellisessa EASEL Ohjaaja – koulutuksessa lisäät ammatilliseen työkalupakkiisi tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisen EASEL-työmuodon tietotaitoa ja työkaluja, rakennat oman tapasi soveltaa oppimaasi työssäsi, ja vahvistat taitoasi tehdä vaativaa ihmissuhdetyötäsi vaikuttavasti ja omasta hyvinvoinnistasi huolehtien.
EASEL kokoaa yhteen tutkitusti vaikuttavien ohjauksen, kasvatuksen, kokemuksellisen oppimisen ja terapiasuuntausten keskeisiä elementtejä, joita tukee myös sosiaalisen neurotieteen ja lähitieteiden löydökset. Yksinkertaisuuden vuoksi me nimitämme integratiivista, poikkitieteellistä työtapaamme “iiseliksi”. EASEL® , Experiential Social Emotional Learning, eli kokemuksellinen tunnetaitovalmennus. Lue lisää Mitä on EASEL?
Jokainen EASEL Ohjaaja – koulutusryhmä on vienyt työmuotoa eteenpäin ja omaan työhönsä soveltaessaan uusille urillekin. En tiedä millä numerolla EASELin nykyversiota pitäisi kutsua. Se on kuitenkin kestänyt aikaa ja kehitystä hyvin, sillä keskeiset elementit ja eniten käytetyt työkalut toimivat edelleen ja teoriatausta on matkan varrella lähinnä laajentunut. Ensimmäiset EASEL Ohjaajat saivat todistuksensa 2007. Ohjaajia on koulutettu Suomessa ja ulkomailla yli 200, työnohjaajia reilut 30 ja meitä muille koulutuksia vetäneitä EASEL Trainereitakin on kahdeksan.
Etsitkö koulutusta, jossa tutkimustietoa ja integratiivista teoriapohjaa sillataan omaan koulutustaustaasi, perustehtävääsi ja arjen kokemuksiisi keskusteluin ja kokemuksellisin harjoituksin? EASEL Ohjaaja – koulutuksessa tehdään oppimista tukevia elämyksellisiä vuorovaikutusharjoituksia työmuotoon koulutettujen hevosten, lampaiden ja koirien kanssa. Koulutus soveltuu siksi myös sinulle, joka haluat kokea EASELin sykähdyttäviä ja vaikuttavia luonto- ja eläinavusteisia harjoituksia asiakkaan ominaisuudessa ja saada ideoita omiin työtapoihisi.
Eri alojen ammattilaisten kokemuksia koulutuksesta voit lukea ylävalikon asiakaspalautteista
oireiden
seuraavat avoimet koulutukset
SUUNNITteilla ALKAVAKSI 06 / 2025 seuraaville ammattiryhmille
1. Lasten ja nuorten perhehoitajat, perhetyöntekijät ym. lastensuojelun työntekijät
Perhehoitajana teet äärettömän merkityksellistä työtä kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten tasapainoisen kasvun tukemiseksi. Sijoitus itsessään on aina lapselle raskas asia ja siihen päätymisen taustalla traumaattisia tapahtumia. Traumatietoisella tunnekasvatuksella on näiden lasten kasvun tukemisessa erityisen suuri merkitys heidän tulevaisuutensa kannalta. Tässä koulutuksessa saat tietoa, konkreettisia ideoita ja työkaluja lasten turvallisuuden tunteen kiintymyskeskeiseen ja traumatietoiseen vahvistamiseen, tunnekasvatukseen luontevana osana normaalia arjen kasvatustyötäsi, sekä vinkkejä kokeiltavaksesi monenlaisiin kasvatuskysymyksiin – vaikkapa luontevan, onnistuneen jutustelun lisäämiseen arjessanne silloinkin, kun älylaite on kova kilpailija.
Kouluttajilla on varhaiskasvatuksen erityisopetuksen ja peruskoulun erityisluokanopetuksen sekä perhepsykoterapian osaaminen ja he panostavat kouluttajina erityisesti käytännönläheisyyteen ja osallistujien tarpeisiin vastaamiseen. Tässä koulutuksessa et istu luennolla, vaan kaikki teoriatietokin linkitetään keskustellen osallistujien kokemuksiin.
Aikuisten tehtävä kaikkien lasten kanssa on kehittää tunnesäätelykykyä ja empatiaa, sekä ohjata ajattelun taitojen, sisäisen puheen, toisten erilaisten ajatusten kuuntelemisen, itseohjautuvuuden ja prososiaalisen käytöksen kehittymistä. Kodin ulkopuolelle sijoitetuilla lapsilla on usein näissä taidoissa harjaantumattomuutta monistakin syistä. Ikätasoa pienemmän lapsen valmiudet vaativat huomioimista sijaiskodin arjessa ja ilman erityistä tukea ne aiheuttavat näille lapsille haasteita päiväkodissa / koulussa, ystäväpiirissä ja harrastuksissa. Tässä koulutuksessa vahvistat osaamistasi ja sitä kautta myös omaa jaksamistasi vaativassa ympärivuorokautisessa työssäsi. Saat lisäksi apua oman arkesi erityiskysymyksiin vielä henkilökohtaisesta työnohjauksesta osana koulutusta!
Haluatko siis vahvistaa omia voimavarojasi? Saada työkalupakkiisi lisää työkaluja sekä yhteisiin mukaviin että niihin haastaviin tilanteisiin lasten, huoltajien ja verkoston kanssa? Haluatko koulutukseen, johon sisältyy omaa työnohjausta vastaamassa juuri sinun tarpeisiisi? Ja josta saat ohjaamisen taitoja lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen osana kaikkea toimintaa, ei erillisinä tunnekasvatushetkinä? Koulutuskokonaisuus on vuoden pituinen ja toteutetaan hybridinä: itselle sopivina aikoina tehtävinä osioina verkkokurssilla, ryhmän yhteisinä kokemuksellisina ja keskustelevina viikonloppuina Savikon tilalla, sekä henkilökohtaisina etätyönohjauksina.
LÄHIJAKSOT PE-LA alkaen viikolla 23 Vihdissä Savikon tilalla (Linda ja Mari) ja viikolla 26 Rovaniemellä Kotatulella (Katja ja Mari)
”Ajatukseni koulutuksesta oli ennakkoon kovin suppea ja sainkin koulutukselta paljon enemmän mitä olin odottanut. On jokseenkin mahdotonta kertoa mitä kaikkea oman prosessini varrella on tapahtunut. Oman kokemukseni mukaan EASEL ei ole pelkästään ohjauksen työmuoto. Siitä tulee itselle tapa elää. Asiat on helpompi käsitellä ja kohdata nyt. Halu kehittyä ohjaajana on kasvanut. Toisaalta matkan varrella on noussut monta kysymystä lisää ja into etsiä lisää tietoa ja selkeitä puutteita omassa teoriapohjassani. Jos voin itse EASELiä tehden antaa ohjattavilleni edes murto-osan siitä mitä olen itse kokenut, olen kovin onnellinen. Suosittelen lämpimästi jokaiselle lastensuojelun työntekijälle EASEL Ohjaaja-koulutusta”
“EASEL® sopii mielestäni erittäin hyvin menetelmäksi lastensuojelutyöhön etenkin sellaisten lasten parissa työskennellessä, joilla on vaikeuksia tunnistaa, sanoittaa ja ilmaista tunteitaan sekä ymmärtää ja hallita omaa käyttäytymistään. Yleensä nämä tekijät vaikuttavat myös siten, että lapsella on vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa. Heillä ei ole kavereita, he ovat syrjäänvetäytyviä tai he joutuvat jatkuvasti ristiriitatilanteisiin kavereiden ja myös aikuisten kanssa sekä koulussa että kotona. Lastensuojeluilmoitus lapsesta sosiaalitoimistoon tulee yleensä siinä vaiheessa kun esim. koulussa on käyty ns. kasvatuksellisia keskusteluja vanhempien kanssa, lasta on pidetty välituntien aikana sisällä ja kotona kotiarestissa eikä mikään auta tai lapsi toistuvasti ajautuu esim. poliiisin kanssa tekemisiin väkivaltatilanteiden tai rikosten vuoksi. EASELin avulla lastensuojelussa pystytään tarjoamaan erilainen työskentelytapa asioiden käsittelyyn lapsen tai nuoren kanssa. Lapselle ja nuorelle annetaan tietoa tunteista ja käyttäytymisestä sekä konkreettisia malleja toimia toisin sen sijaan, että tyydyttäisiin toteamaan hänen toimineen väärin, jonka hän todennäköisesti itsekin jo tietää.
Koulutuksesta saatava tieto on ollut mielestäni sellaista, joka tulisi sisällyttää jokaisen sosiaalityöntekijäksi opiskelevan peruskoulutukseen.. Eläintyöpari on tunnekasvatustyössä suurena apuna, mutta EASEL – tunnetaitovalmennusta voi tehdä myös ilman eläinavustajaa. Koulutuksen myötä olen alkanut kiinnittää huomiota enemmän ihmisten tunnereaktioihin ja miettiä niiden takana olevia viestejä. Se on lisännyt ymmärrystäni asiakastyössä ja ihmisten kohtaamisessa. On ollut tarpeellista taas vuosien jälkeen miettiä omaa viitekehystään sosiaalityössä ja myös arvioida nykyisiä työtapoja sekä miettiä uusia keinoja auttaa asiakkaita. Olen saanut koulutuksesta konkreettisia työmenetelmiä jaettavaksi myös kollegoille( mm. tarveämpärit). Tunteiden käsittely ja puheeksi ottaminen työskentelyssäni on lisääntynyt entiseen verrattuna erittäin paljon. Sosiaalityön viimeaikaiseen kirjallisuuteen perehtyessäni olen saanut vahvistusta siihen, että EASEL® sosiaalityön menetelmänä on mahdollinen, nykyaikainen ja lapsilähtöinen tapa työskennellä lastensuojelussa. Minusta tuntuu, kuin olisin matkalla eteenpäin kohti tulevaisuutta eikä paluuta menneeseen ole…”
2. Varhaiskasvattajat ja opettajat
Opettajana / varhaiskasvattajana teet äärettömän arvokasta työtä. Työhösi sisältyy keskeisenä osa-alueena tunnekasvatus erityisesti siinä muodossa, kun me “iiseliläiset” sitä lähestymme mallintamisena ja arjen kasvatuksena – osana jokaista kohtaamista, opetus-, ohjaus- ja kasvatustilannetta. Työssäsi kohtaat haastavia ja tunnetasolla kuormittavia tilanteita ja tässä koulutuksessa me paneudumme erityisesti niihin. Helpothan hoituvat helposti. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen arjessa on paljon tilanteita, joissa omia rajojamme koetellaan ja toisaalta tilanteita, joissa meidän tulee asettaa rajoja suhteessa lapsiin, nuoriin, huoltajiin tai esimerkiksi kollegoihin. Tämän koulutuksen aikana opit asettamaan rajoja suhteessa itseesi ja toisiin kunnioittavasti ja hyväntahtoisesti mutta ”napakasti”. Työssäjaksamisen näkökulmasta on merkityksellistä, että koulutuksen aikana vahvistat käsitystäsi siitä, mitä omaan tonttiisi kasvattajana/opettajana kuuluu, sillä meille yritetään antaa ulkopuolelta paljon työtehtäviä, jotka eivät ensisijaisesti meille edes kuulu. Kirkastat omaa perustehtävääsi ja löydät entistä paremman tasapainon suhteessa omaan vaativuuteesi itseäsi kohtaan ja siitä kumpuavaan riittämättömyyden tunteeseen.
Oppimisen ja esimerkiksi huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön kannalta merkityksellistä on turvallisen ilmapiirin luominen. Opettajan oma levollisuus ja tunteiden säätely on ensisijaisen tärkeä perustus kaikelle työskentelylle. Itse voi toimia jokaisessa vuorovaikutustilanteessa vain omalla 50%:lla. Koulutuksen aikana opit käyttämään oman 50% mahdollisimman hyvin ja tekemään tavoitteiden ja arvojesi mukaista työtä kohtaaminen kerrallaan.
Haluatko siis vahvistaa omia voimavarojasi ja resilienssiäsi? Saada työkalupakkiisi lisää työkaluja sekä yhteisiin mukaviin että niihin haastaviin haastaviin tilanteisiin lasten, huoltajien ja kollegojen kanssa? Haluatko koulutukseen, johon sisältyy omaa työnohjausta vastaamassa juuri sinun tarpeisiisi, ja josta saat ohjaamisen taitoja lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen osana kaikkea toimintaa, ei erillisinä tunnekasvatushetkinä? Koulutuskokonaisuus on vuoden pituinen ja toteutetaan hybridinä: itselle sopivina aikoina tehtävinä osioina verkkokurssilla valmistautumisena seuraavaan lähijaksoon, ryhmän yhteisinä kokemuksellisina ja keskustelevina viikonloppuina Savikon tilalla, sekä henkilökohtaisina etätyönohjauksina.
LÄHIJAKSOT PE-LA alkaen viikolla 24 Vihdissä Savikon tilalla (Linda ja Mari)
”EASEL®-työmuoto on helppo ottaa osaksi luokanopettajan työtä, koska se on linjassa uuden opetussuunntelmaluonnoksen kanssa. EASELin omaksuminen oppimisympäristöksi on tuonut omaan työhöni sen ”puuttuvan palan”, jota olen etsiskellyt erilaisista käytännön menetelmistä. Omaan viitekehykseeni liitettynä ne yhdessä muodostavat toimivan työkalupakin, jonka työkaluja käytän tietenkin myös itseeni. Muutaman vuosikymmenen kasvatuksen kenttätyötä tehneenä ja monista kokeiluista viisastuneena käytössäni on työmuoto, joka helpottaa myös omaa työtäni. EASELin myötävaikutuksesta oppitunneillani on nykyisin rennompi ilmapiiri ja hyvän koulupäivän rakentamisesta on tullut yhteinen asiamme. EASEL® eroaa muista tunnekasvatusohjelmista siten, että se sisältyy koko koulupäivän kaikkeen toimintaan. Sen työkalujen avulla olen työssäni luokanopettajana saanut monta oppituntia takaisin raiteilleen. EASEL luokan oppimisympäristönä edistää oppilaiden itseohjautuvuutta, ylläpitää motivoituneisuutta opetussuunnitelman mukaisten oppiaineiden oppimiseen, muuttaa työrauhan vaalimisen yhteisölliseksi arvoksi, antaa oivallusta oman ja toisten työn arvostamiseen sekä mahdollistaa oppilaan yksilöllisen ohjaamisen osana luokkamuotoista perusopetusta.”
“Vuosi EASEL Ohjaaja -opintojen parissa on ollut antoisa, ajatustyön täyttämä ja sen myötä hetkittäin jopa kuluttavakin. Sain niitä työkaluja arkeeni varhaiskasvattajana, mitä lähdin hakemaankin, mutta lisäksi sain paljon, mitä en osannut odottaa. Suurimpana ehkä ymmärrys omaa ajattelua ja tekemistä kohtaan. Vuorovaikutus eri tahojen kanssa on työssäni ollut tähänkin asti helppoa. Koen kuitenkin, että tämä koulutus toi sille enemmän vaikuttavuutta. Myös käytävän keskustelun runko on selkiytynyt ja olen saanut tarvitsemiani työkaluja viedä keskustelua oikeasti eteenpäin. Olen aina pitänyt vahvuutenani työssä vuorovaikutusta lasten kanssa ja heihin aidon siteen luomista. EASEL koulutus kuitenkin lisäsi ymmärrystäni suuresti. Koen, että muutosta itsessä on tapahtunut myös siinä, millainen olen työkaverina. Aiemmin koin tärkeänä, että minusta pidetään. Se vei paljon voimia. Koulutus antoi vahvuutta seistä omien ajatusten takana. Edelleen kuuntelen muita, mutta tietyissä asioissa olen tullut tarkaksi, esimerkiksi siinä miten lapsi kohdataan ja miten hänelle puhutaan. Tuomalla tietoa perustelen oman kantani ja olen mukana miettimässä miten tilanteet voisi hoitaa toisella tavoin. Uskoa antoi myös vakituisen sijaisen antamat kiitokset. Hän ei käynyt meillä kolmeen kuukauteen ja tultuaan hämmästeli, että ei ole ikinä nähnyt talon historiassa sellaista kehitystä kuin meidän ryhmän eniten tarvitsevien lasten kohdalla. Ehkä näiden kaikkien ansiosta myös työssäjaksamiseni on parantunut paljon. Aiemmin jatkuva epämääräinen riittämättömyyden tunne söi jaksamista. Suuri matka on vuoden aikana käyty ja sillä on ollut suuret vaikutukset ihan jokapäiväiseen elämään. Lähdin hakemaan työkaluja työhöni, mutta sain paljon enemmän.”
3. EASEL Leader esihenkilöille lue lisää ylävalikon EASEL Leader sivulta
Mikäli olet kiinnostunut, lähetä etusivun alareunassa olevalla yhteydenottolomakkeella tietosi sähköpostilistalle ja kerro kummasta ryhmästä olet kiinnostunut. Yhteydenottosi ei sido sinua mihinkään, vaan lähetämme esitteen ja tarkempaa tietoa koulutuksesta.
yleistä koulutuksesta
Vaativan vuorovaikutustyön asiakaskokemukset, tulokset ja työssä jaksaminen perustuvat sekä ammatilliseen osaamiseen että henkilökohtaisiin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Työroolissa toisia ihmisiä kohdatessa syntyy monenlaisia tunnetasolla mukavia, neutraaleja ja myös kuormittavia tilanteita. Lisäksi ammattilaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja voimavaroja haastavat työyhteisö, organisaation kiemurat, tiimi- ja verkostotyö, muutokset, epätasainen työkuorma, säästövaatimukset ja jopa eettinen stressi. Samaan aikaan omassa elämässäkin tapahtuu kaikenlaista. Monessa työssä ammattilaisen työn vaikuttavuutta lisää ohjattavien tunnetaitojen tukeminen tai siihen jopa sisältyy tunnekasvatus.
Ammattilaisen omat tunnetaidot (tunneäly) ja tietoisen läsnäolon taidot ovat keskeiset vuorovaikutustyössä ja oman (työ)hyvinvoinnin kannalta. Tutkimusartikkeleja ja katsauksia löytyy googlaamalla jo valtava määrä. Se on ymmärrettävää, kun ajattelee, että on onnistuttava rakentamaan yhteys ja turvallinen ilmapiiri työskentelyn pohjaksi myös lyhyissä kohtaamisissa, vaikeissa keskusteluissa, ja haastavissa ryhmätilanteissa. Siihen päälle pitää sitten kyetä navigoimaan tilanteesta toiseen ja toteuttaa sitä varsinaista tehtäväänsä. EASEL Ohjaaja – koulutuksessa vahvistat tiedollisesti ja taidollisesti omaa ammatillista vaativan vuorovaikutustyön osaamistasi ja saat työnohjauksellista tukea koulutuksen annin liittämiseen työhösi. Myös neljän EASEL Ohjaaja – kurssin osallistujien tekemissä alku- ja loppumittauksissa MAAS ja Schutte Emotional Intelligence Scale itsearviointimittareilla näkyi tilastollisesti merkittävä tunnetaitojen ja tietoisen läsnäolon vahvistuminen.
EASEL tunnetaitovalmennus lähtee näkemyksestä, että tunnetaitoja ei voi varsinaisesti “opettaa”, vaan ne opitaan, kehittyvät ja vahvistuvat vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Iiseliläisenä teet siis samaa työtä kuin ennenkin, mutta se miten ohjaat, on samalla tunnetaitovalmennusta ja siihen saat EASELista työkaluja, prosessikuvaukset, vahvan teoreettisen tietopohjan, sekä käytännön ohjaustaitoja. Tiedät koulutuksen jälkeen miten juuri sinä omalla persoonallasi entistäkin paremmin motivoit, sparraat, ohjaat, tuet, rajaat, hoivaat, rauhoitat, opetat, johdat… mitä kaikkea työsi sitten pitääkään sisällään.
Voit ajatella koulutusprosessia niin, että koet EASELin itse ensimmäisen kolmen työpajan aikana ja sen jälkeen alat selkeämmin kääntää näkökulmaasi oppimasi ja kokemasi hyödyntämiseen omassa työssäsi. Luet joitakin juuri sinun osaamistasi vahvistavia kirjoja. Luot oman sovelluksesi EASELista omaan työhösi ja saat siihen sparrausta ja tukea sekä lähipäivissä että koulutukseen sisältyvässä henkilökohtaisessa etätyönohjauksessasi.
Ihmissuhdetyössä oma mielesi (ja kehosi) on tärkein työkalusi ja voimavarasi. Tunnetaitoja ovat itsetuntemus, itsesäätely, sosiaalinen tilannetaju ja empatia, vuorovaikutustaidot, ja kyky tehdä vastuullisia harkittuja valintoja paineenkin alla. Niihin sisältyy esimerkiksi sellaisia kysymyksiä kuin : miltä itsestä ja toisista eri tilanteissa tuntuu ja viestit tunteiden takana, miten säätelen tunnereaktioitani ja jäljitän mistä ne kumpuavat, mitä oikeasti ajattelen, miten itse reagoin kuormittumiseen ja mitkä ovat hyvinvoinnin turvatekijöitäni, mitä tapahtuu vuorovaikutustilanteissa ja miten voin vaikuttaa lopputulokseen, mikä hankaloittaa vuorovaikutusta toisen kanssa ja mikä auttaisi, miten toisten tunnetilat vaikuttavat omiin reaktioihini, miten olen niiden asioiden kanssa, joihin en pysty vaikuttamaan, mutta ne vaikuttavat minuun? Ja paljon muuta.
EASELin perustelu eläinavusteiselle työskentelylle on tiivistetysti poikkitieteellinen ja keskeisinä sosiaalisten laumaeläinten kuten koirien, hevosten ja lampaiden asiakkaita motivoiva, rauhoittava ja hetkessä pysymiseen kutsuva vaikutus. Aktiviteettiemme taustalla on niiden kyky tietoiseen ja tavoitteelliseen vuorovaikutukseen ihmisen kanssa, kaikille nisäkkäille yhteiset neurologiset radat hoiva-etsiminen-leikki ja yhteinen kiintymyskäyttäytyminen, sekä polyvagaalisen teorian sosiaalisen liittymisen järjestelmä. Vuorovaikutusharjoitukset eläintyöpariemme kanssa ja keskustellen avattu observointi ovat sekä elämyksellisiä että auttavat ihmisten välisiä vuorovaikutustilanteita yksinkertaisemmin ja “sopivasti etäännyttäen” kokemaan kokonaisvaltaisesti mistä onnistuneissa kohtaamisissa on kyse, miten itse voi niitä “rakentaa” ja miten kokonaisvaltainen merkitys pienilläkin elementeillä on ohjattavan kokemukselle, tunnetilalle, oppimiselle, ohjauksen vastaanottamiselle jne. .
KESKEISIÄ TEEMOJA
Lue teksti Mitä on EASEL Info-valikosta. Koulutuksen keskeisiä sisältöalueita ovat
- Sosiaalisten tunnetaitojen biologinen ja psykologinen tietoperusta sekä vaikutukset henkiselle (työ)hyvinvoinnille, vuorovaikutustyön laadulle ja vaikuttavuudelle, oppimiselle, lasten tasapainoiselle kasvulle, vanhemmuudelle, parisuhteelle jne. Kokemuksellisen sosioemotionaalisen oppimisen tavoitteet ja ohjaamisen periaatteet yleisellä tasolla sekä osallistujien työn näkökulmista. Tunteet informaationa – viestit tunteiden takana. Tunnetaidot prosessina. Hyvinvoinnin jana ja SDT – motivaatioteoria. Osallistujan omat hyvinvoinnin turvatekijät.
2. Turvallisuuden tunne, turvassa pitäminen ja tarpeisiin vastaaminen. Kognitiivinen ja sosioemotionaalinen kehitys. Terveelliset rajat ja välittävä ohjaaminen, rajaaminen. Käytöksen ohjaaminen ja tunnereaktioiden säätely ja myötäsäätely. Tunteiden tarttuminen. Omien triggereiden jäljittämisen taito. Defenssit. Sosiaalinen tilannetaju, empatia ja myötätunto. Mikä vuorovaikutuksessa uuvuttaa ja miten ennaltaehkäistä tai palauttaa jo mennyt tasapaino. Osallistujan oma ihmis-, kasvatus- ja oppimiskäsitys, arvot pyrkimyksinä, omat kokemukset sekä em. vaikutus omaan käyttöteoriaan, tulkintoihin, reaktioihin ja valintoihin tilanteissa. Itsesäätelyn taidot.
3. Suhteen rakentamisen prosessi, tutkimus- ja teoriatausta. Sosiaalisen liittymisen tilan biopsykososiaalinen tausta ja sen tavoittamisen keinoja. Aikuisen vastuu ja sen kantaminen. Vuorovaikutuksen dynamiikan tunnistaminen ja keinoja siihen vaikuttamiseen. Hankalat tilanteet ja konfliktit informaationa, oppimisen ja muutoksen mahdollisuuksina, rohkea ja onnistunut hoito. Ryhmän turvallisuuden tasot ja ohjaaminen turvallisuuden tunnetta ja toisten huomioon ottamista vahvistaen. Hyvän vuorovaikutuskulttuurin rakentaminen. Oman vuorovaikutustyylin tarkastelu, laajentaminen ja miten valitsen eri tilanteissa.
4. Stressin biopsykososiaaliset mekanismit, tasot ja tunnistaminen vaikutuksista käytökseen, vuorovaikutukseen, oppimiseen ja muistiin, keskittymis- ja oppimisvaikeuksiin, joustavuuteen jne. Stressin “vastalääkkeet”, mikä suojaa, ja miten huomioida omassa työssä. Muutos ja oppiminen, miten kääntää positiiviseksi kokemukseksi vähentämättä vaatimustasoa. Lasten haitallisten ajatusmallien, uskomusten ja käyttäytymisen muuttaminen, muutoksen vaiheet, ennusmerkit ja tukeminen. Osallistujan oma resilienssi.
5. Itsen johtaminen, harkittujen valintojen tekeminen ja itseohjautuvuuden, moraalin, empatiakyvyn, myötätunnon jne. kehityksen tukeminen. Lapsen/ryhmän vaihteleviin päiviin huomion kiinnittäminen, syiden tunnistamisen ja ratkaisujen löytämisen prosessi alisuoriutumisen vähentämiseksi. Huoltajien kanssa tehtävä työ ja opitun soveltaminen siinä. Opitun jäsentäminen ja kertaus oppimispäiväkirjojen pohjalta, lopputyön runko.
6. Päätöstyöpajassa päättötöiden ja kokemusten jakaminen. Vielä pohdituttavien kysymysten käsittelyä.
Oman kokemuksellisen oppimisprosessin syventämiseksi tietyt vuorovaikutuksen dynamiikan ja lainalaisuuksien demonstraatiot ja kokemukselliset harjoitukset ovat osa koulutusta. Koulutuksen tavoitteisiin sisältyy kuitenkin keskeisenä myös itsesäätelyn ja oman prosessin vaiheen tunnistamisen taito (jotta sen oppii tunnistamaan myös lapsissa ja huoltajissa) ja siksi mihinkään aktiviteettiin ei ole pakko aktiivisesti osallistua. Voi myös vain havainnoida muita ja kuulostella mihin se itseä kuljettaa.
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen lähipäivissä ja väliajoilla on keskeinen tekijä omalle EASELin sisäistämiselle. Monitieteellistä teoriapohjaa ja tutkimustietoa avataan läpi koulutuksen ja jalkautetaan lähipäivissä konkretiaan kokemuksellisten harjoitusten sekä osallistujien omien tilannekuvausten reflektoinnilla. Työkalujen ja aktiviteettien valintaa, muokkaamista omaan työhön, sekä ohjauksen periaatteita mallinnetaan, sanotetaan ja ohjataan lähipäivissä ja henkilökohtaisissa yksilötyönohjauksissa lähipäivien väleissä.
“Koulutuspäivien aikana sain vihkon täyteen muistiinpanoja, joista en useinkaan vielä kirjoittaessani ihan saanut kiinni. Siksi kai tuo kirja käsissäni kuluu edelleen, koska muistiinpanot aukeavat aina uudella tavalla kun ”kiinnityspintaa” on tullut lisää. Ryhmässämme oli alusta asti avoin ja hyvä henki. Jokainen toi persoonallaan vahvan elementin tähän prosessiin. On ollut hienoa tutustua erilaiseen pedagogiikkaan. Saamamme kirjavinkit ja lukutehtävät olivat erinomaisia! Lähipäivät olivat aikamoista tykitystä, mutta positiivisessa mielessä. Rautaisannos ajatuksia virittävää asiaa, josta vimmatusti yritin saada itselleni vahvoja muistijälkiä. Opin myös kellumisesta...Onneksi sain kulkea tämän reitin EASELin maastossa. Matka jatkuu!”
Koulutus koostuu hybridimallissa 12 lähiopetuspäivästä (6 x 2pv) noin vuoden ajalla, oman oppimisen ja työn pohjalta valitusta lukemisesta, verkkokurssista tehtävineen, 8 henkilökohtaisesta etätyönohjaustunnista, sekä kirjallisesta päättötyöstä, jossa kuvaat oppimasi viemistä omaan työhösi sekä reflektoit koulutusprosessisiasi, ja jonka kouluttajasi oppimisprosessisi tueksi lukevat ja kommentoivat paneutuen, jotta voit vielä muokata sitä ennen jakamista ryhmälle ja omille asiakkaillesi, kollegoillesi, työnantajallesi jne. Viimeisessä työpajassamme esittelet ja jaat ylpeänä valmiin version kurssikavereillesi ja vietät unohtumattoman päätösillallisen, joka huipentuu traditioksi muodostuneeseen “easeliläisten” lahjanjakoseremoniaan.
“Arvokkainta EASELissä on sen kyky muuttaa koulutukseen tullutta ihmistä aidosti ja syvästi. EASEL on voimallinen menetelmä ohjausalan ammatilliseen kasvuun. EASEL ei ole vain koulutus tai kurssi, se on kokemus. Kokemus, joka on ollut parantava, kasvattava ja minulle ammatillinen leijonanloikka. Mikään koulutus ei ole aiemmin saanut minua niin perinpohjaisesti muuttamaan tapojani yksityiselämässä ja ammatillisessa tavassani toimia vieläpä niin, että on aidosti, vaivaa nähden halunnut sen vapaaehtoisesti tehdä. EASEL ei ole vain hieno teoria, jonka voi lukea läpi, vaan se on syvällisen teoreettisen pohdinnan lisäksi menetelmä, josta vain kasvuun haluttomimmat pääsevät muuttumattomina läpi.
Ohjaajakoulutuksista EASEL on ehdottomasti ollut paras, vaikuttavin ja tehnyt minusta erilaisen, kärsivällisemmän, syvempiä ratkaisuja löytävän ja innostavan uravalmentajan. Se on lisännyt varmuutta tekemiseen toimivien menetelmien oppimisen myötä. EASEL on mahdollistanut omien tunteiden vankemman sietokyvyn, lisännyt itsetuntemusta ja omaa tunteiden hallintaa. Se on lisännyt rauhallisuutta tekemiseen, avannut silmiä näkemään asiakkaan hyvinvoinnin kannalta olennaisia asioita. EASELin jälkeen käytän aiemminkin käyttämiäni menetelmiä EASEL-vivahteella, joka tekee niistä vaikuttavampia. Lisäksi lähestulkoon kaikki EASELin työkalut taipuvat erinomaisesti uraohjaukseen ja ovat rikastuttaneet kohtaamisia asiakkaiden kanssa. Olen niiden kautta löytänyt toimintamalleja moniin haastaviin tilanteisiin. Olemme yhdessä asiakkaan kanssa löytäneet asiakkaan kertoman mukaan parempia ratkaisuja, kuin olisi valmennukseen tullessa edes osannut odottaa. Väitän, että teen tällä hetkellä huikeasti laadukkaampaa uraohjausta, kuin ennen EASELiä. “
Jos SINUA KIINNOSTAA ELÄINAVUSTEINEN TYÖSKENTELY
Eläinavusteisesta tunnetaitovalmennuksesta ja terapiasta kiinnostuneiden on mahdollista hakeutua Annan vetämille kursseille lisähintaan. Niissä teemoina ovat osallistujien tarpeista riippuen eläinavusteisen työskentelyn periaatteet, turvallisuuskysymykset, eettiset säännöt, eläintyöparien soveltuvuus ja valmistaminen asiakastyöhön, eläintyöparien ja asiakkaiden suojaaminen asiakastyön fyysisiltä riskeiltä, psyykkisiltä kuormitustekijöiltä ja työn tavoitteiden vastaisten asenteiden mallintamiselta tai vahvistamiselta yms
Mikäli opiskelija haluaa mahdollisuuden työskennellä eläinavusteisesti EASEL Ohjaajana, hänen tulee läpäistä EASELin turvallisuuskoe oman koira- tai hevostyöparinsa kanssa. Ks. video hevosavusteisen tunnetaitovalmennuksen prosessista https://www.youtube.com/watch?v=1SxG4xOflI0 jossa kokenut EASEL-hevonen Belgiassa ja prosessin osaava tyttö näyttävät miten EASELin Suhteen Rakentamisen Prosessi etenee vartissa tutustumisesta vapaaseen leikkiin ja sovittuun johtajuuteen. Oikeassa asiakastyössä ohjaaja on koko ajan lähellä ja prosessi etenee sitä tahtia kun ohjattavan tunne- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät.
ILMOITTAUTUMINEN
Järjestämme EASEL Ohjaaja – koulutuksia sekä avoimen haun ryhmille että suljettuina tilauskoulutuksina organisaatiolle. Avoimen haun ryhmien paikat täytetään soveltuvista hakijoista hakemusten saapumisjärjestyksessä. Täytä ylävalikosta ilmoittautumiskaavake tai laita viesti alustavasta kiinnostuksestasi. Ilmottautuminen muuttuu sitovaksi saadessasi hakemukseesi hyväksymisilmoituksen sähköpostitse, mutta sinun on toki mahdollista perua osallistumisesi peruutusehtojen rajoissa. Ilmoittautumalla hyväksyt laskutus- ja peruutusehdot.
MITÄ KOULUTUS VAATII
EASEL Ohjaaja – koulutus on työnohjauksellinen prosessikoulutus. Ei ehkä niinkään ajallisesti ajallisesti vaativa, mutta varaudu “surisevaan päähän” ja uusiin näkökulmiin, kotiin asti mielessä kulkeviin kokemuksiin. Asennoidu myös opiskelemaan erityisesti niitä osa-alueita, jotka ovat sinulle aiemmista opinnoista vieraampia. Vuoden toisella puoliskolla kirjoitat päättötyösi, joka on samalla “lopputenttisi”. Sitä varten on tärkeä pitää oppimispäiväkirjaa koko vuoden läpi ja varata itselleen luku- ja kirjoitusaikaa. Varsinaisen käytännön harjoitustyösi teet omassa työssäsi ja saat siihen henkilökohtaista tukea etätyönohjauksista kouluttajien kanssa.
Lähipäivissä on läsnäolovelvoite. Pakottavasta ennakoimattomasta syystä tapahtuva poissaolon mahdollisesta korvaamistarpeesta sovit kouluttajien kanssa erikseen. Niitä aina joskus tulee, se on elämää. Pyydämme kuitenkin sinua lähtökohtaisesti varaamaan päivät kalenteriisi, sillä kokemuksellista koulutusta ei voi tehdä tenttimällä kirjoja. Mikäli joudut keskeyttämään koulutuksen jostakin syystä, joudumme kuitenkin laskuttamaan koulutusmaksusi loppuun alkuperäisen maksuaikataulun pohjalta, sillä koulutuksen alettua emme voi ottaa ryhmään uusia kurssilaisia
Koska EASEL®Ohjaaja-koulutus on menetelmäkoulutus, sinulla tulee olla pohjalla työsi edellyttämä koulutus ja pätevyys työskennellä oman kohderyhmäsi kanssa. Liität EASELin omaan ammatilliseen osaamiseesi.
HINTA
Hinta 3000€ + alv laskutetaan 1-10 tasasuuruisessa korottomassa kuukausierässä oman toiveesi mukaan. Haluamme tarjota korkeatasoisen, työnohjauksellisen prosessikoulutuksen, mikä edellyttää mm. pientä ryhmäkokoa ja henkilökohtaista työnohjausta ja väistämättä vaikuttaa koulutuksen hintaan. Siksi pyrimme joustavuuteen maksuaikataulujen osalta: ellei toisin sovita. Kurssimaksusta laskutetaan ensimmäinen 10% sitovan ilmoittautumisen yhteydessä ja sen jälkeen loput tasasuuruisissa erissä kuukausittain.
Peruutusehdot
Tavoitteemme on mahdollistaa erinomaisten koulutusten järjestäminen niin pienissä ryhmissä, että meillä on aikaa keskusteluille ja osallistujien omille kokemuksille sekä substanssisisältöjen räätälöimiselle yhdessä osallistujien kanssa. Siksi ilmoittautuminen koulutuksiimme ja työpajoihimme on sitova oheisin peruutusehdoin:
Kaikille avoimen haun koulutuksiimme on jatkuva haku ja osallistumisesi muuttuu sitovaksi hakemukseen sähköpostitse saamasi hyväksymisilmoituksen ja ensimmäisen erän maksamisesi myötä. Mikäli joudut perumaan osallistumisesi, varausmaksua ei palauteta, mutta peruutus on muuten maksutonta 30 päivää ennen koulutuksen alkua. Sen jälkeen ennen ensimmäistä koulutuspäivää tehdystä peruutuksesta joudumme velottamaan puolet koulutuksen hinnasta ja koko koulutusmaksun koulutuksen jo käynnistyttyä. Ennen koulutuksen alkua voi ilmoittautuneen tilalle vaihtaa samasta organisaatiosta toisen hakuedellytykset täyttävän osallistujan. Peruutuksen tai osallistujamuutosilmoituksen pyydämme tekemään sähköpostitse ja varmistamaan sen perille meno odottamalla EASEL Trainingilta sähköpostivastausta.
Kokemuksellisissa prosessikoulutuksissamme on läsnäolovelvoite, mutta elämässä sattuu ja tapahtuu. Yhden lähijakson pituisten poissaolojen korvaamisesta sovitaan kouluttajien kanssa. Mikäli joudut keskeyttämään usean lähijakson sisältävän koulutuksen esim. terveydellisistä tai elämäntilanteellisista syistä, EASEL Training laskuttaa koulutuksen kokonaisuudessaan sopimuksen mukaisesti alkuperäisessä aikataulussa, mutta voit osallistut koulutukseen myöhemmin toisen ryhmän mukana. Huom. EASEL Training ei sitoudu järjestämään samoja kaikille avoimen haun koulutuksia joka vuosi.
ET pidättää oikeuden peruuttaa työpajan tai koulutuksen tai siirtää sen alkamista, jos vähimmäisosallistujamäärä ei ole täyttynyt 30 päivää ennen suunniteltua aloitusta. Mikäli työpaja / koulutus perutaan, jo maksetut suoritukset palautetaan täysimääräisesti, mutta ET ei vastaa asiakkaalle mahdollisista muista jo aiheutuneista kuluista (matkalippu, hotellivaraus tmv). Jos ajankohta tai sijainti EASEL Trainingin taholta joudutaan muuttamaan eikä uusi aika tai paikka sovi asiakkaalle, EASEL Training palauttaa 100% maksetuista ennakkomaksuista mukaan lukien varausmaksun, mutta ei korvaa muita mahdollisia ennakkoon asiakkaalle koituneita kustannuksia (matkalippu ymv). Mikäli asiakkaan coaching- tai terapia-aika joudutaan ET:n puolesta perumaan, tarjoamme asiakkaalle vaihtoehtoista aikaa. Mikäli sopivaa korvaavaa aikaa ei löydetä, tilaisuus peruuntuu kuluitta molemmille osapuolille.