Resilienssin ryhmävalmennukset


Valmennuspäivät resilienssiä tukevan vuorovaikutuskulttuurin vahvistamiseksi
Vaativassa asiantuntijatyössä ja haastavina aikoina ratkaisevia ovat jokaisen omat tunne- ja vuorovaikutustaidot, ammattitaito, toimivat rakenteet ja prosessit, sekä työyhteisön hyvä ilmapiiri. Rakenteisiin, talouden realiteetteihin yms. me emme valmennuksillamme pysty vaikuttamaan, mutta jokaisen omien ammatillisten tunnetaitojen ja resilienssin vahvistaminen sekä työyhteisön psykologista turvallisuuden tunnetta tukevan vuorovaikutuskulttuurin rakentaminen ovat meidän erityisosaamistamme.
Suurin osa muutoksista ja uudistuksista ei saavuta tavoitteita tai toteutuu hitaasti, koska ihmiset eivät syystä tai toisesta muuta tapaansa toimia. Meillä on yli viidentoista vuoden kokemus kiiteltyjen valmennustilaisuuksien pitämisestä avainhenkilöille, työyhteisöille ja tiimeille, sekä kuormituksen alla kriisiytyneiden työyhteisöjen tuloksellisista työnohjauksesta.
”Mari Louhi on ollut matkaoppaana kahdessa kehittämispäivässä. Olemme saaneet keskusteluillemme turvallista ohjausta ja tukea. Marilla on erityinen taito saada keskustelutilanteet sellaisiksi, että on pystytty keskustelemaan myös asioista, joita ei ole aiemmin sanottu ääneen. Olemme luoneet itsellemme arvopohjaiset pelisäännöt. Olemme myös saaneet paljon tietoa hyvinvointiin vaikuttavista asioista ja tietoisen vuorovaikutuksen tärkeydestä. Viimeisimmän päivän tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi nousi palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Päivien annin lisäksi työyhteisö on saanut käyttöönsä laajan materiaalin, jonka avulla voi jatkaa sekä yksilö että työyhteisötasoista pohdintaa ja kehittymistä. Tietoisen ja yhdessä rakennetun yhteistyön ja vuorovaikutuskulttuurin rakentaminen on meillä nyt hyvällä alulla. Syksyn 2018 Kunta 10 – tulokset kertoivat, että työyhteisön yhteisöllisyyden tila oli selvästi parantunut. Ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen kyselyn tuloksissa todetaan, että työyhteisö on kehittämismyönteinen! Myös oman työn hallinta ja kokemus johtamisesta ovat parantuneet. Jatkamme säännöllisesti työtä vuorovaikutuksen parantamiseksi.”
Miksi valitsisit EASEL Trainingin palvelut?
EASEL® on ikään kuin vuorovaikutuksen LEAN. Meillä on laaja osaaminen, vankka poikkitieteellinen teoriapohja, ja asiakkaiden kanssa yli kahdenkymmenen vuoden aikana kiteytetyt elementit, työtavat ja prosessit, joista asiakkaat ovat toistuvasti kokeneet eniten hyötyvänsä. Vuosien saatossa asiakkaamme ovat tulleet pienistä ja suurista yrityksistä, kuntatyöpaikoista, media-aloilta, urheilusta, organisaatioista kuten Euroopan komissio ja kotimaisista yhdistyksistä, ammattiliitoista jne.
”The best leadership training we have had in four years in the EU commission. This should be compulsory to all the Heads of Departments”
Me räätälöimme sisällön aina asiakkaiden tarpeisiin ja hienosäädämme jopa kesken valmennuspäivää, kun sisältö kuljettaa ryhmää uusiin maisemiin ja kirkastaa muutoskohteita. Linkitämme tutkimustietoa keskustellen osallistujien arkikokemuksiin ja haastamme: ”nyt kun teillä on tämä tieto, miten aiotte hyödyntää sitä?” Työstämme yhdessä eteenpäin niitä teemoja, jotka työyhteisö nostaa tärkeimmäksi. Työmuodot valitaan yhdessä.
”Marilla on erinomainen kyky yhdistää tieteellinen ja tutkimuksellinen perusta käytännön arkeen. Työpaikoilla tarvitaan joustavuutta ja muutoskykyisyyttä sekä toisaalta sinnikkyyttä valittujen strategioiden mukaisten tavoitteiden saavuttamisessa. Valmennuspäivä avasi ymmärrystä ihmisen käyttäytymisen lainalaisuuksiin kiinnostavalla tavalla mm. sosiaalisen neurotieteen näkökulmasta. Olemme saaneet havaita, että esimiehet ovat kokeneet oivalluksia oman toimintansa kehittämisessä EASELin viitekehyksestä nostettujen näkökulmien johdosta.”
Tyypillinen valmennuspäivä ja kokemuksellisuus
Tyypillisessä EASEL valmennustilaisuudessa valmentaja käy ennen lounasta läpi tietyt psykoedukatiiviset työkalut ja tutkimustietoa yhteisen tietopohjan ja ”kielen rakentamiseksi. Ne linkitetään tilaajan toivomaan teemaan. Aamupäivä herättää aina ajatuksia ja avaa silmiä asioille, joiden keskusteluun nostamisen tapaansa jokainen voi sitten rauhassa suunnitella lounaalla. Yli 20 vuoden EASEL – valmennusten kokemuksella tiedämme, että jo ensimmäinen tunti herättää kuulijoissa sen verran tärkeitä ajatuksia ja kysymyksiä, että niihin kannattaa pysähtyä. Siksi suosittelemme koko päivän varaamista työskentelyllenne.
Iltapäivä on aamupäivän annin syventämistä osallistujien omien kokemusten ja kysymysten kautta ja työtavat valitaan ryhmässä yhdessä. Suurin seikkailu tapahtuu omassa päässä ja psykoedukatiiviset työkalummekin ovat kokemuksellisia, joten mihinkään ”leikkeihin” ei tarvitse ryhtyä vaikuttavuuden takia. Kouluttajat huolehtivat siitä, että prosessi, teoria ja työkalut linkittyvät asiakkaan tarpeisiin ja tavoitteisiin. Pidämme kunnia-asiana, että kaikkien kouluttajiemme ammattitaito riittää muokkaamaan sisältöä ”lennosta” osallistujien tarpeisiin kesken valmennustilaisuudenkin. Useiden vaativaa vuorovaikutustyötä tekevien asiakasyritystemme kanssa samat ryhmät kokoontuvat kanssamme jatkossa 1-2x vuodessa puoleksi päiväksi purkamaan kertyneitä kokemuksia ja lataamaan akkuja.
Esimerkkejä usein toivotuista teemoista
Usein toivottuja teemoja ovat esim. psykologisesti turvallisen vuorovaikutuskulttuurin konkreettiset rakennuspalikat omassa työkontekstissa ja haasteiden analysointia, muutoksen esteiden purkaminen yksilötasolla organisaatiotason muutoksen onnistumiseksi, sekä haastavien vuorovaikutustilanteiden onnistuneen hoitamisen peruselementit, onnistunut palautteen antaminen, sekä konkreettisia keinoja oman ja alaisten tunnekuorman hallintaan arjessa .
Kokemuksellisuus
Valmennuksemme ovat voimakkaasti kokemuksellisia, sillä suurin seikkailu tapahtuu aina jokaisen omassa päässä ja sen osaamme käynnistää yli 20 vuoden kokemuksella. Kaikki toiminnalliset harjoituksemme ovat aitoja, turvallisia ja perusteltuja teemaalla. Meidän valmennuksissamme harjoitellaan esimerkiksi hyvän palautteen antamisen avaintekijöitä kolmen ryhmissä aidon positiivisen palautteen antamisella. Kun asiakkaan kanssa on haluttu mallintaa myös heikkoja suorituksia, olemme käyttäneet näyttelijöitä, joiden esityksiä analysoimme yhdessä keskustellen.
Vuosien varrella kokemuksellisina harjoituksina on tilaajien budjettien ja toiveiden mukaisesti mm. lennätetty pikkudroneja ja ajettu kilpaa kauko-ohjattavilla. Kun tiimille annetaan paketissa halpa leludrone ja käyttöohjekin on epäselvä, ryhmädynamiikka tulee nopeasti esiin ja humoristisella tavalla keskusteluun. On myös hienosäädetty yhteistyösuhteen rakentamisen taitoja (työhön koulutettujen) hevosten kanssa ja suoriutumalla ulos tiiminä pakohuoneista. Ja samalla oltu tiukasti tilaajien teemojen ja tavoitteiden äärellä!
”Yrityksemme tukee asiakasyrityksiä johtamisen, esimiestyön ja työyhteisöjen kehittämisen alueilla. Mari Louhi toteutti organisaatiollemme valmennuspäivän, jossa tutkimme EASELia sekä vahvan teoriaosuuden, että kokemuksellisen työskentelyn avulla tavallisuudesta poikkeavalla, hyvin vaikuttavalla tavalla Savikon hevosten kanssa. Sosioemotionaaliset taidot korostuvat työssämme kun valmennamme yritysten esimiehiä, johtajia sekä työyhteisöjä. EASEL® tarjoaa merkityksellisen jäsentämisen ja oppimisen alustan valmentajan työhön.” Valmentaja
Tulosta tästä: ET_RYHMÄVALMENNUS_snap_sheet
EASEL® – menetelmävalmennukset työyhteisöille
EASEL – menetelmän periaatteiden ja joidenkin psykoedukatiivisten työkalujen käyttöön otto lasten ja nuorten kanssa työskentelevissä työyhteisöissä tukee yhtenäisen toiminta- ja kasvatuskulttuurin kehittämistä sekä työn laatua ja vaikuttavuutta silloinkin. Varsinaiset työnohjaukselliset menetelmäkoulutukset löytyvät koulutus-linkistä. Kuitenkin jo kolmen kehittämisillan anti voi olla merkittävä.
”Mari Louhi ja Linda Mustonen yhdistivät onnistuneesti EASEL iltamiin vahvaa tieteellistä perustaa mm. neurotieteiden alueelta, joka yhdistyy käytännön esimerkkien kautta osallistujien omaan työhön lasten, perheiden ja kollegojen kanssa. Voin lämpimästi suositella sekä EASELiä tunnekasvatuksen ja ammattilaisten omien tunnetaitojen vahvistamisen menetelmänä, että Maria ja Lindaa vaikuttavina valmentajina” Päiväkodin johtaja
Kolmeen iltaan osallistuneiden varhaiskasvattajien mukaansa ottamat asiat
- Miten stressi näkyy, turvallisuuden tunteen merkitys kirkastui uudella tavalla
- Omien tunteiden tunnistaminen ja erottaminen tunnetartunnasta
- Omien tunteiden säätely, mitä säädellään ja miten, myötäsäätely ja itsesäätelyn opettaminen lapsille
- Omien rajojen määrittely ja rajaloukkausten käsittely (itse, lapset, huoltajat, työryhmä)
- 50-50. Vuorovaikutustaitojen kehittäminen lasta arvostavalla tavalla ja muistaen, että tilanteessa on kaksi vastuullista osapuolta, mutta aikuinen ja ammattilainen on aina omalla tontillaan enemmän vastuussa kuin lapsi
- Omien asenteiden ja uskomusten tunnistaminen ja mitä me mallinnamme lapsille
- Miten meidän arvomme näkyvät arjessa lapsille, huoltajille ja uusille työntekijöille – näkyvätkö?
- Kyky tuntea myötätuntoa muita kohtaan lähtee myötätunnon kokemuksesta itseä kohtaan ja sitä voi opettaa ja opetellaan pienestä asti
- Mitä kaikkea voi olla lapsen tai huoltajan hankalan käytöksen takana ja miten saada siitä kiireessäkin kiinni, jotta reagoisi oikein
- Toleranssiympyrä ja purkit…
Konfliktien sovittelu ja kriisityönohjaus
Ajoittain työpaikoilla tapahtuu yllättäviä asioita ja suoranaisia kriisejä. Niissä usein työterveyshuolto kutsutaan paikalle, mutta meillä on valmiuksia reagoida myös niihin, jos niin halutaan. Tiimissämme on sekä psykoterapeutti että psykiatrinen sairaanhoitaja – ensihoitaja.
Tyypillisempi tilauksen syy meillä on kuitenkin kriisiytynyt ilmapiiri. Pitkään jatkuva kuormitus näkyy usein ristiriitojen lisääntymisenä. Väsyneenä ja stressaantuneena väärinymmärrysten ja tahattomien tölväisyjen todennäköisyys kasvaa eksponentiaalisesti. Jokainen myös alkaa huomaamattaan toimia omalla ”kriisityylillään”. Yksi alkaa vaatimaan itseltään ja muilta kohtuuttomia, puuttuu ja ohjeistamaa palauttaakseen hallinnan tunnettaan. Toinen vetäytyy, kolmas hermostuu ja päätyy riitoihin….
Väsyneet työyhteisöt sanovat usein, että ”meillä on mahtava porukka, mutta huono ilmapiiri”. Ihmiset haluavat kuitenkin tehdä työnsä hyvin, kokea olevansa arvostettuja, ja viihtyä työyhteisössä. Me ”iiseliläiset” sanomme, että hyvä vuorovaikutuskulttuuri on tietoisesti rakennettava. Huono syntyy yleensä vähän vahingossa ja pikku hiljaa, koska siihen ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota ja stressitaso on ollut jo pitkään korkea.
Yksilötason pulmia ei voi korjata yhteisötasolla ja päinvastoin. Siksi me työskentelemme aina sekä yksilö- että yhteisötasolla ja sparraamme lähiesihenkilöä vielä tiimityöskentelyn päättymisen jälkeenkin. Jokaisen omien tunnetaitojen vahvistaminen kasvattaa mm. resilienssiä, hyvinvointia ja määrittää yli puolet ammattilaisten työsuorituksen laadusta työstä ja alasta riippumatta (ihmissuhdetyössä vielä enemmän). Psykologista turvallisuuden tunnetta vahvistavan vuorovaikutuskulttuurin rakentamisen hyötyjä ovat tutkitusti parempi tiimityö, lisääntyvä työtyytyväisyys, tuottavuus, laatu, luovuus, työhyvinvointi, sitoutuminen, ja asiakastyytyväisyys. Molempiin voidaan onneksi vaikuttaa silloinkin, kun moneen muuhun asiaan ei työpaikalla siinä hetkessä pystytä. Siksi me keskitymme niihin ja tarvittaessa tarjoamme mielellämme valmennuspäivien lisäksi muutaman tapaamisen yksilö- tai pienryhmätyönohjausta.
Tyypillinen kriisiytyneen työyhteisön prosessi
1. Tilaus
Tyypillinen ohjelma alkaa toimitusjohtajan, HR:n tai esihenkilön yhteyden otolla ja palaverilla, jossa kuulemme tilanteesta ja tavoitteista.
2. Valmistelu
Lähiesihenkilön 90 minuutin yksilötyönohjaustapaaminen (lähi- tai etä).
3. Yksilöhaastattelut
Jokaisen tiimin jäsenen kanssa järjestetään 90 minuutin haastattelu / yksilötyönohjaustapaaminen. Siinä on mahdollista saada jokaisen käsitys tilanteesta ja tarpeista, rakentaa positiivista yhteistyösuhdetta ryhmäkeskusteluja varten, sekä työstää jo mahdollisia yksilötason kysymyksiä.
Lähestymistapaamme kuuluu keskeisenä häpeän ja defenssien tekeminen tarpeettomaksi jakamalla tietoa ja validoimalla ”sivuraiteille ajautumisen” luonnollisena seurauksena epäterveeseen tilanteeseen. Ihmiset ovat sen jälkeen hyvin yhteistyöhaluisia ja vastuunsa kantavia. Jokainen haluaa kyllä voida hyvin, onnistua työssään ja tulla toimeen toisten kanssa! Ristiriitoja saadaan purettua ja eteenpäin päästään. Mahdolliset henkilökohtaiset esteet nousevat esiin ja niiden osalta toimitaan tilanteen mukaan. Usein tarjotaan muutamia yksilötyönohjaustapaamisia ja tarvittaessa ohjataan työterveyshuoltoon.
4. Tiimin ryhmävalmennus
Puolen päivän tiimivalmennus ja keskustelu, jossa pidämme aluksi noin tunnin keskustelevan luennon siitä, miten ihmisen mieli yleensä toimii ja reagoi paineen alla, ja mitä tarvitsee voidakseen hyvin. Luennolla saadaan positiivisessa ja huumorinkin sävyttävässä hengessä kaikille yhteinen tietopohja ja jaetaan pysäyttävän tutkimustiedon lisäksi myös työkaluja. Luento on joka kerta hyvin suosittu. Sen jälkeen käydään keskustelu ja työskentely teemoista: mikä kaikki on hyvin ja vaalittavaa, minkä halutaan muuttuvan, yhteinen toimintasuunnitelma ja esim. sopimus, sekä mitä tukea kaivataan? Kysymyksiin vastattaessa päästään aina myös purkamaan mahdolliset jännitteet, vaivaamaan jääneet tilanteet, ja konfliktit.
5. Jälkitoimet
Valmennustilaisuuden jälkeen pidetään palautekeskustelu tilaajan ja lähiesihenkilön kanssa. Lähiesihenkilön etenemistä tiiminsä kanssa tuetaan jatkotyönohjaustapaamisella ja suunnitellaan mahdollinen jatko tarpeen mukaan. Useiden organisaatioiden kanssa on pidetty toinen tiimivalmennus muutama kuukausi myöhemmin ja ne ovat olleet henkilöstönkin mielestä arvokasta jatkotukea.
Tulosta tästä palvelukuvaus: Kriisiytyineiden_tiimien_snap_sheet
Aiheeseen liittyvät sivut
MindGuard Coaching™
MindGuard Coaching turvaa avainhenkilöiden resilienssiä haastavien ajanjaksojen läpi ja purkaa hankalien tilanteiden jättämän tunnekuorman tehokkaasti ennen kuin ne johtavat suurempiin ongelmiin tai jopa sairauslomiin. Tuloksellisuus perustuu oikea-aikaiseen tukeen ja performance- ja mindset-coachingin, systeemisen työnohjauksen, lyhytpsykoterapian sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen valmennuksen yhdistämiseen asiakkaan tarpeiden mukaan. Usein jo kolme 90 minuutin tapaamista riittää rauhoittamaan tilanteen. Tilaajat kertovat positiivisesta mielikuvasta, avainhenkilöiden voimautumisesta ja sairauspoissaolojen vähenemisestä.
