Suurimmalla osalla meistä päivät täyttyvät sähköposteista, tulipalojen sammuttelusta, ihmisten työn tukemisesta ja haasteiden ratkomisesta. Ne ovat osa esimiehen työtä etkä voi vaikuttaa niihin nopeasti, mutta omaan fiilikseesi voit vaikuttaa heti.

Stressi on aivojen hälytystila. Se syttyy mm:

  • Kiireessä epäonnistumisen pelosta. Aivot ja keho reagoivat kemiallisesti samalla lailla, juokset sitten pakoon leijonaa tai epärealistisia aikatauluja.
  • Epäkunnioittavasta puheesta
  • Arvostuksen puutteesta ja tunteesta, että jää porukan ulkopuolelle
  • Epäreilusta (julkisesta) kritiikistä, jolta ei voi puolustautua
  • Aivot käsittelevät päivän tapahtumia unen aikana. Mikäli nukut liian vähän, edellisen päivän kuormitusta siirtyy seuraavaan päivään, jossa tulee omatkin turbulenssinsa

Jotta asiat eivät olisi liian helppoja, saman reaktion saa myös aikaiseksi murehtimalla menneitä tai jännittämällä tulevaa. Vastalääke löytyy yhtälailla omasta mielestäsi.

Rauhoita mieltäsi työpäivän aikana seuraavilla tempuilla:

  1. Huvittuminen – Jokaisesta päivästä löytyy jotain tilannekomiikkaa. Huvittuminen keikauttaa aivon kemiat plussalle, aivot eivät voi samaan aikaan pelätä ja nauraa
  2. Fiero (positiivisen  haasteen  kohtaamisen synnyttämä ilo) – näitähän riittää esimiestyössä
  3. Tyyni rauhallisuus – laita kymmeneksi minuutiksi puhelin äänettömälle, läppäri kiinni ja oveen lappu ”Ajattelutauko 10 min. Koputa kolmesti, jos talo palaa”. Ole. Anna aivojen huilata. Erittäin terveellistä tunti ennen nukkumaanmenoa.
  4. Työn ja itsen merkityksellisyyden kokemus – muistuta itsellesi miksi sinua tarvitaan töissä.
  5. Yhteisöön kuuluminen – hae kuppi kahvia ja matkalla hymyile kaikille, katso silmiin ja kysy iloisesti ”onko kaikki hyvin?” Saat samalla kuitattua kohdat 1, 2 ja 4.
  6. Hämmästely ja ihastelu – tutkitusti aivan järkyttävän terveellistä kehon kemialle.
  7. Innostus, uutuudenviehätys – jos et keksi mitään työhösi liittyvää juuri nyt, saat fuskata ja ajatella jotakin vapaa-aikaan liittyvää.
  8. Helpotus – huh. Tämä on helppo. Meilikasa luettu tmv.
  9. Sensorinen mielihyvä – Tänä päivänä toimistotilat pyritään rakentamaan viihdyttäviksi, muttei siitäkään ole mitään hyötyä, jos ajatuksesi ovat aina seuraavassa palaverissa
  10. Kiitollisuus, myötätunto tai sykähdyttävän kokemuksen synnyttämä onnen tunne

Eräs asiakkaani kertoi valmennuksen toisen päivän aamuna  ruksanneensa listasta omat suosikkinsa parisuhteessa ja antaneensa listan puolisolleen aamiaispöydässä. Niinkin tätä listaa voi tietenkin käyttää.