Kirjoitin viimeksi asiakaspalvelukokemuksesta ja motivaatiosta tehdä työnsä hyvin. Jatketaanpa siitä.

Välittämisen herättämisen sijaan yleensä puhutaan sitouttamisesta ja sen aikaan saamiseksi mm. koko henkilöstön mukaan ottamisesta projektin alusta saakka. Olen mukana Työturvallisuuskeskuksen kehittämän Kehitetään yhdessä työpaikalla – prosessin valmentajakoulutuksessa ja malli on oikein hyvä. Suosittelen. Välittämisen ja haastavien aikojenkin yli kantavan tahdonvoiman syntyminen vaatii kuitenkin myös yksilön oman pohdinnan ja valinnan.

Motivaatiotutkimuksessa puhutaan toimeenpanemisen tahdonvoimasta (volitio), joka liittyy ihmisen omaan sisäiseen haluun toimia aikomuksensa ja tavoitteidensa mukaisesti silloinkin, kun se ei ole “kivaa”, helppoa tai palkitsevaa muuten kuin olemalla “oikein” tai “välttämätöntä” ja mukavampiakin vaihtoehtoja olisi tarjolla. Haasteet lähinnä lisäävät tahdonvoimaa ja sitoutumista. Miten se sitten syntyy ihmisen mielessä?

Pelkkä järkeily ei tutkijoiden mukaan johda tahdonvoiman syttymiseen, vaan siihen tarvitaan myös vahva tunne. Ensin on innostuminen mahdollisuudesta, innovaatiosta, uudesta tehtävästä tai haasteesta. Tai vahvasta arvopohjasta kumpuava vakaumus, joku sanoisi jossain yhteydessä moraalinen selkäranka. On tunnettava olonsa riittävän turvalliseksi ottaakseen vastaan haasteen ja toisaalta haasteen on oltava omassa mielessä teoreettisten onnistumisen mahdollisuuksien rajoissa. Tähän kuitenkin kannattaa sijoittaa kaikki ne aikanaan monen mielestä vähintäinkin erikoiselta tai suorastaan hölmöltä kuulostaneet innovaatiot ja ideat, kuten lentokone, auto Marssiin (nyt siellä on jo kaksi) ja nöyhtökaura. Nimenomaan tällä syvän motivaation, volition, tasolla ihmiset saavat aikaan aidosti uutta. Vaikka sitten ensin hullun maineella höystettynä.

Tahdonvoiman syntyminen edellyttää sisäisen konfliktin, vastakkaisiin suuntiin vetävien ajatusten ja tunteiden nostattaman ahdistuksen sietämistä ja ratkaisemista omassa mielessä. On inhimillistä haluta olla ajattelematta vaikeita asioita tai tekemästä lisää työtä ja vaivannäköä itselle aiheuttavia päätöksiä. On helpompaa mukautua muiden mielipiteisiin. Useimmat asiat menevät kuitenkin eteenpäin vain ajatustyöllä ja vaivannäöllä vastatuuleen. Siispä joku ”nukkuu yön yli”, toinen vetäytyy miettimään isoja päätöksiä omaan rauhaansa. Yksi hyvä tapa on pyytää luottohenkilöitä keskustelemaan ääneen ajatuksestasi eri näkökulmista, puolesta ja vastaan, kunnes tiedät mitä haluat. Hyvä Coach tekee kanssasi saman kirkastustyön, mutta jos asia ei vaadi suurta salassapitoa, useimmat meistä hyötyvät ja kaipaavat useita keskustelukumppaneita! Sinut tuntevat ja sinusta välittävät kaverit on hyvä valjastaa palloseinäksi. Kun sisäinen valinta jonkun tavoitteen saavuttamisen taakse asettumisesta syntyy, syntyy myös tahdonvoima ja sitoutuminen.

Sitten tarvitaan vielä sinnikkyyttä. Me kaikki kunnioitamme ihmisiä, jotka sinnikkäästi tekevät vaikeita asioita muiden hyväksi. Rämpivät aina uudestaan pystyyn ja yrittävät uudestaan. Tahdonvoimaa ja sitoutumistaan joutuu pitämään yllä. Tahdonvoimaa testataan juuri silloin kun on kiire muiden hommien kanssa, projekti takkuaa tai muut eivät ehkä vaikuta yhtä sitoutuneilta kuin itse on. Hyvä motivointikysymys itselle on mitä tapahtuu, jos minä(kin) luovutan? Sinnikkyyden tukena ovat esimies, kollegat, mentori tai coach, kaverit, koira, lenkkipolku…

Projektin välitavoitteista iloitseminen kantaa eteenpäin. Positiivisuus on välttämätöntä. Ajoittain jopa yltiöpositiivisuus, mutta jo alkuvaiheessa on hyvä olla mietittynä ne kriteerit, joiden perusteella projektin järkevyys arvioidaan uudelleen. Tahdonvoima ja sitoutuminenhan eivät takaa, että idea on mahtava ja projekti osoittautuu loistavaksi pitkässä juoksussa saatikka alkuperäisellä suunnitelmalla. Vakaan uskon kääntöpuoli voi olla vaikeus muuttaa suuntaa ja tehdä korjausliikkeitä.

Kiinalaisen itsensä johtamisen metaforassa on valjakko, jossa hevonen kuvaa tunteita, toiveita ja villejä ideoita. Vaunut kuvaavat ihmisen kehoa, jolla silläkin on omat toiveensa (nukutaan vaan vielä vähän lisää). Kuski on mieli, joka saa koko paketin kulkemaan samaan suuntaan halutulla vauhdilla ja turhia mörköjä säikkymättä. Tahto on kuin valjaat, jotka yhdistävät kaiken. Me ajattelemme, että koulutetun EASEL®Coachin tehtävä on vähän sama kuin modernissa valjakkoajossa maratonvaunujen takatarakalla roikkuvalla ”groomilla” eli auttaa kuskia pysymään reitillä ja aikataulussa, tasapainottaa vaunuja käännöksissä ja epätasaisessa maastossa, sekä pidellä hevosia tarvittaessa…  Kokemukselliseen tunnetaitojen vahvistamiseen ja vuorovaikutuskysymysten tehokkaaseen mutta kunnioittavaan käsittelyyn koulutettuja EASEL Coacheja on Suomessa reilu kolmekymmentä ja seuraavat kymmenen valmistuvat ensi keväänä.

T. Mari